Castellví amplia els serveis de neteja viària i assumirà la recollida de paper, vidre i envasos a partir de gener

Dimecres, 24 de setembre de 2025

El ple ha adjudicat el nou contracte de recollida d’escombraries i neteja per als propers anys

Podeu escoltar el debat íntegre d'aquest punt al ple en aquest enllaç (sessió ordinària de setembre)

El ple municipal d’aquest setembre ha aprovat l’adjudicació del nou contracte de recollida d’escombraries i neteja viària de Castellví per als pròxims anys. La licitació d’aquests serveis s’ha fet perquè l’antic contracte ja havia finalitzat, i per aquest motiu calia treure’l de nou a concurs públic. Les clàusules del nou contracte s’adapten a les necessitats actuals del servei a Castellví i també al fet que, a partir de gener, el Consell Comarcal deixarà de fer la recollida de paper, vidre i envasos al municipi. Les principals novetats del contracte aprovat, que entrarà en vigor com a molt tard l’1 de novembre, són l’increment dels serveis de neteja viària i el fet que l’Ajuntament assumirà directament, des del 2026, la recollida de paper, vidre i envasos. 
El contracte s’ha adjudicat a Centre de Gestió Mediambiental SL (CGM) per un total anual de 237.943,69 euros, IVA inclòs, sumant la recollida de residus -orgànica, resta, poda i trastos- i la neteja viària. Aquesta empresa és la mateixa que fins ara prestava el servei.

El regidor de Serveis bàsics externalitzats, Joan Carles Almirall, va explicar al ple les condicions i millores que inclou el nou contracte. Almirall va desglossar els números, i va explicar que de l’import anual total, uns 167.000 euros corresponen a recollida de residus i uns 70.000 euros a la neteja viària. A partir del 2026, a aquest cost s’hi haurà d’afegir el de la recollida de paper, vidre i envasos. En aquest cas, segons que va indicar Almirall, “si es recicla bé i es fa la separació correcta i llencem el vidre on toca, el cartró on toca i el plàstic on toca, hi ha un retorn en funció de les tones que es llencen”, i aquest retorn farà reduir el cost d’aquest nou servei. Aquest retorn, però, no es podrà saber fins que es tinguin les primeres dades entrat el 2026, ja que actualment la recollida la fa el Consell Comarcal i ofereix xifres aproximades per als tres municipis que formen part de la ruta del camió (Castellví, Abrera i Sant Climent de Llobregat).

Pel que fa al contracte de recollida, en línies generals, s’adapta al nou model de contenidors intel·ligents i s’haurà d’avisar de les incidències; es reforcen les recollides d’objectes que puguin quedar fora dels contenidors -de 104 serveis l’any a 120-, i es passa el servei de recollida de poda de 4 a 3 cops al mes, perquè “estava sobredimensionat”. Amb tot, com que a més de les tres recollides mensuals de poda es mantenen les dues de trastos, aquest total de cinc recollides mensuals és flexible i podrien variar en funció de les necessitats, segons va assenyalar Almirall, i podrien ser per exemple dues i tres o quatre i una, sempre amb el vistiplau previ de l’Ajuntament. 

Els costos del contracte de recollida de residus i neteja viària no inclouen les despeses de tractar la brossa que es recull, que es paguen a part en funció de les de residus de resta generades i de la qualitat de la brossa orgànica.

Més neteja viària
El gran gruix de millores del nou contracte és en la neteja viària. Almirall va explicar que a partir d’ara s’inclourà l’obligatorietat de netejar el radi de dos metres al voltant dels contenidors. “Creiem que amb el nou model [de recollida] això ha d'estar més net del que estava, i per això aquest dos metres de radi de neteja perquè l'espai sigui més correcte, malgrat l’incivisme”, va afegir. Igualment, s’inclou al nou contracte per primer cop la neteja del camí d’enllaç entre el poble i el Taió; el buidat de les papereres de femtes de gos, i s’amplia d’un a dos cops al mes la neteja del polígon Rosanes.

També s’ha incrementat la neteja d’embornals d’un cop l’any fins a quatre i s’inclou un mínim de 30 hores de neteja amb aigua a pressió. Es preveu a més la neteja de sorres al carrer provinents de pluges fortes.

Almirall va avançar al final de la presentació del nou contracte que ha emplaçat tots els grups municipals properament per parlar de la taxa d’escombraries i d’eventuals canvis que calgui fer-hi.

Intervencions dels grups
Des de Junts per Castellví, la regidora portaveu Vicky Castellanos Núñez va expressar que “és cert que el contracte té millores, però no les suficients”, i tot i agrair la reunió feta amb l’equip de govern per parlar de com havia de ser el contracte, va lamentar que no s’haguessin recollit les propostes que van fer i que “sempre van en el bé de millorar tot el que pugem els nostres serveis”. En aquest sentit, va assenyalar que van proposar tant l’increment de la freqüència de recollida del cartró i la disminució de la del vidre, perquè d’un se’n fa més i de l’altre, menys, com la inclusió “d’alguna neteja extra a les urbanitzacions” en casos puntuals de necessitat.

Almirall, en resposta, va aclarir quant a la freqüència de la recollida de cartró i vidre que, tot i que la literalitat de la proposta de Junts per Castellví no es va posar per escrit, sí que s’ha valorat i s’ha inclòs al contracte una clàusula que permet flexibilitzar i adaptar la freqüència de recollida en funció de “com veiem que està de desbordat o no els servei de plàstic, de cartró o de vidre”. El regidor de Serveis bàsics externalitzats també va indicar que segurament caldrà comprar més contenidors i reforçar alguns punts de recollida selectiva per l’increment de reciclatge del veïnat. 

El debat el va cloure l’alcalde, Sergi Busquets, que va afirmar que “hem optimitzat tot el possible aquesta contractació. Entenc que hem aconseguit millores evidentment dins dels pressupostos que nosaltres podem tenir, i a partir d'aquí seguim sumant experiències dins de la gestió d'aquesta recollida d'escombraries, que ara d'alguna forma també es complica a l'haver d'assumir tota la recollida de selectiva”.

L’adjudicació del nou contracte es va validar al ple amb els vots a favor de l’equip de govern (Endavant Castellví i Fem Poble-ERC) i les abstencions de Junts per Castellví. 

Darrera actualització: 24.09.2025 | 12:04