L’Ajuntament dona suport unànime al manifest del Dia internacional de les persones grans
El ple va aprovar el document ‘Ens jubilem de la feina, no de la vida’ i la regidoria de l’àrea ha programat activitats aquest mes
Accés a l'àudio del ple i al debat íntegre sobre aquest punt a l'enllaç (accés espai de plens)
L’Ajuntament de Castellví en ple ha donat el seu suport al manifest del Dia internacional de les persones grans, que se celebra anualment cada primer d’octubre. El manifest d’aquest 2026, que es va rebre via Consell Comarcal, porta per títol “Ens jubilem de la feina, no de la vida”. El regidor de Gent gran, Josep M. Mitjans, va ser l’encarregat d’exposar el punt al ple i va destacar especialment el títol del manifest d’enguany, tot afirmant que “és una frase que amb poques paraules diu molt”. La regidoria encapçalada per Mitjans ha preparat, del 13 al 17 d’octubre, diferents activitats per a les persones de més edat de Castellví en el marc d’una nova edició de la Setmana de la gent gran: dues xerrades, una sortida cultural i la 4a trobada de la Gent gran de Castellví.
Mitjans va assenyalar que el manifest que es portava a ple “està promogut per les principals entitats socials i organitzatives de persones grans, sindicats i partits polítics amb el compromís i suport del Consell de la Gent Gran de Catalunya” i de les diferents institucions supramunicipals, i tot seguit va procedir a la seva lectura.
El text, dividit en sis grans blocs, reivindica “una societat que ens reconegui, respecti i valori com a part essencial del teixit social. Envellir no pot ser sinònim de desigualtat, invisibilitat, edatisme o precarietat. Som subjectes de ple dret, memòria viva i motor de cohesió social”. El manifest, en els seus diferents apartats, fa èmfasi en drets els socials i la justícia; l’autonomia, les cures i la dignitat; la igualtat i la no-discriminiació; el benestar i la comunitat; el protagonisme i la participació i, finalment, el compromís amb la pau i amb el futur.
Debat plenari
La regidora de Benestar social, Yolanda Torres, va voler donar un matís més local al manifest. “Poso l'atenció a la nostra gent gran, a la gent gran del nostre entorn. De la família, amics i coneguts, i a la gent molt gran del nostre municipi i la no tan gran. Perquè no parlem només de serveis o de recursos, parlem sobretot de persones. Persones que han fet créixer els nostres pobles, les nostres famílies, els nostres barris, i que avui encara tenen molt a aportar. I el nostre deure és vetllar pel seu benestar”, va expressar Torres, que va insistir en escoltar la gent gran des de diferents àmbits per saber “què necessiten i què els preocupa, però també que sapiguem què volen fer i què volen aportar”.
La portaveu de Junts per Castellví i consellera comarcal de Gent gran, Vicky Castellanos Núñez, va posar de relleu per la seva part que aquest 2026 hi hagi hagut un consens de totes les entitats promotores en un sol text, i va posar en valor també la tasca de la gent gran, que es visibilitza per exemple a través del Consell Consultiu de la Gent Gran del Baix Llobregat.
En aquest sentit, Castellanos Núñez va indicar que “es jubilen, sí, d’un treball remunerat. Però no es jubilen de la vida, ni de la participació, ni del compromís, ni de la defensa dels drets socials. I quan defensen els seus drets, no només defensen els drets de la gent gran. Quan parlen de justícia social, d’igualtat, de cures i de serveis públics, estan defensant una societat millor per a tothom”, i va afegir que “per això és fonamental assegurar-se que poden decidir com volen viure, on volen viure i, especialment, com volen ser cuidats i per qui”. La regidora també va fer incís en la pobresa i desigualtat de gènere en les persones grans i va demanar l’erradicació de l’edatisme.